maandag 11 januari 2016

Weer even bijpraten...


De tijd vliegt en jullie zitten vast met smart te wachten op een update van ons uit Jeruzalem :-).



Ondertussen hebben we weer veel leuke ontmoetingen gehad die ik (Geertje) puntsgewijs probeer te beschrijven.



Zo was daar een ontmoeting op Sjabbat (26/12-2015) met een Orthodox Joodse man die ons vroeg of wij in zijn huis het licht wilden aandoen, omdat hij zelf op Sjabbat niets mag doen en het in zijn huis helemaal donker was. Voor ons geen probleem - we zijn in Israël om te dienen, toch? En dus was Jan ineens sjabbes goj.



En dan oud en nieuw vieren met een aantal Nederlanders die ook in Jeruzalem wonen of met vakantie waren.

Leuke gesprekken die avond en met elkaar teruggeblikt en onze verwachtingen voor volgend jaar met elkaar gedeeld.

Het regende oudjaarsavond enorm hard en wat waren we blij dat we een auto te leen hadden zodat we niet als 'verzopen katten' op ons gastadres aankwamen.



Nieuwjaarsdag zijn we met ons vieren vertrokken naar Haifa voor een excursie.

Harde wind, regen en hagelstenen hebben we getrotseerd.

Onderweg hebben we een stop gemaakt bij het aquaduct van Herodes in Caesarea.



Haifa is een wereld van verschil met Jeruzalem.

Wat ons met name op viel was dat we geen enkele militair, politie en orthodoxe Jood zijn tegengekomen. In Jeruzalem zie je - met alle respect - niet anders.

's-Morgens eerst een dienst bijgewoond van een Messiaanse gemeente in Haifa en 's-middags hebben we een prachtige rondwandeling gemaakt o.l.v. een Nederlandse dame die al een aantal jaren in Haifa woont en heel veel weet van de historie van de stad.

Was zeer de moeite waard.



Onze terugreis naar Jeruzalem hebben we met een omweg gemaakt.

Nadat we eerst op zoek waren geweest naar de offerplek van Elia op de berg Karmel zijn we via Tiberias (waar we heerlijk koffie hebben gedronken)
en een rit rondom het meer van Galilea afgezakt naar Jeruzalem langs hoofdweg 90 die langs de Rivier de Jordaan loopt.  We komen langs een checkpoint, maar mogen doorrijden zonder onze paspoorten te hoeven laten zien.



Na een mooie rit komen we weer veilig in Jeruzalem aan en besluiten om nog naar de dienst bij King of Kings te gaan, waar we van harte welkom worden geheten.

Een mooie afsluiting van een mooi weekend.



Deze week werd op mijn werkplek de verjaardag van een van de 'kinderen' gevierd.

Ik zet kinderen tussen haakjes omdat deze jongen 16 werd en dus niet meer echt kind is.

De vader had enorm zijn best gedaan om een waar feest voor zijn zoon te maken.

Lekkere taart, nootjes, drinken, koekjes enz. enz.

Door de tante van deze jongen werd aan mij gevraagd waarom ik in Israël was.

Ik heb kunnen uitleggen dat ik weet dat het Joodse volk het uitverkoren volk van de Eeuwige is en dat ik dit volk wil dienen omdat dit volk Zijn volk is en omdat ik zie dat het Joodse volk opnieuw het hard te verduren heeft en ik ze wil laten zien dat ze niet alleen staan. Dit was voor haar een enorme bemoediging.



De volgende dag werd mij dezelfde vraag gesteld door een aantal jonge meiden.

Mijn antwoord was hetzelfde en ook hen mocht ik bemoedigen.



En dan waren er nog de ontmoetingen die we mochten hebben met verschillende holocaust overlevenden. Ieder met een eigen bijzonder verhaal.

Wat een veerkracht bezitten sommige mensen toch. Ongelooflijk!!



Een bijzondere ontmoeting hadden Jan en ik met een van deze overlevenden.

We waren op de hoogte van een enorme nood in het leven van deze vrouw en ze vroeg kwam of we wilden bidden voor haar. Ook hebben we Psalm 23 (weliswaar in het Nederlands) voor haar mogen zingen. We ervoeren alledrie een hele gezegende avond.




Ook hebben we ook een prachtige wandeling door Jeruzalem gemaakt o.l.v. een zeer bijzondere gids. Deze man wist ons urenlang te boeien en naar plaatsen te brengen die we anders nooit waren tegengekomen laat staan hadden bezocht.


We voelden ons zeer gezegend. Toch zal alles wat deze man ons vertelde nog wel even tijd nodig hebben om verwerkt te worden.

Dat de Eeuwige groot is en machtig werkt, dat wisten we wel, maar wanneer je dan het getuigenis  van sommige mensen hoort dan word je stil.









En dan is het ondertussen weer maandagavond, we zijn weer allemaal veilig thuis gekomen van ons werk. Heerlijke geuren bereiken onze neus - we hebben een geweldige kok in ons midden - en straks volgt een avond Bijbelstudie.



We vervelen ons geen ogenblik.



Tot zover

Geen opmerkingen:

Een reactie posten