dinsdag 5 januari 2016

Beit Yusef in Beit Sahour

Hieronder een verslag van mijn werk bij Beit Yusef in Beit Sahour.

Ik, Jan, vertrek 's morgens om 7:15 lopend vanaf het Baan Brekers huis en neem tegen 7:30 de bus naar Bethlehem.
Vlak voor de eindhalte stap ik uit de bus omdat ik een vaste taxi chauffeur heb voor de laatste 7 kilometers en ik hier met hem heb afgesproken. Met hem heb ik ook een vaste prijs afgesproken voor deze rit. Deze chauffeurs is een Christen Palestijn.
Wanneer hij mij niet kan wegbrengen dan stap ik uit bij de eindhalte, en moet dan eerst onderhandelen over de prijs met een van de andere taxichauffeurs.
Om half negen ben ik dat op het werk, het huis Beit Yusef.

Dit werk is in 2014 begonnen en opgezet door een Engels echtpaar met drie kinderen.
Dit echtpaar komt op voor de Arabische gehandicapte kinderen rondom Bethlehem.
In de Arabische cultuur schamen de mensen zich als ze gehandicapten kinderen hebben gekregen en worden deze vaak weggestopt in schuurtjes. Thuis krijgen ze vaak geen enkele aandacht.
De mensen van Beit Yusef vangen deze kinderen op en geven ze aandacht en liefde.
Uiteraard kan dit echtpaar de opvang niet alleen aan. Er zijn bij dit werk verschillende mensen betrokken o.a.  drie dames en een heer die uit de omgeving van Bethlehem komen.
Omdat deze vier mensen geen rijbewijs hebben of niet mogen rijden in auto met een Israƫlische kenteken ben ik voor hun de chauffeur.
's Morgens ga ik met de dames de kinderen uit de dorpen rondom Bethlehem  ophalen en 'smiddags weer wegbrengen. De kinderen zijn overdag in Beit Yusef, wat een soort dagopvang is.
De kinderen komen steeds weer uit verschillende gezinnen.
Wanneer we de kinderen ophalen blijf ik meestal bij de auto wachten en gaan de dames de kinderen uit de huizen halen.
Ondertussen maak ik veel contact met de kinderen die op het erf rondom huis spelen.
Zij komen dan rond de auto staan, en ik zeg dan: "Mijn naam is Jan, hoe heten jullie?"
Vanmiddag stonden er wel 12 jonge kinderen om de auto heen.
Toen de dames terug kwamen zeiden ze: "Je hebt al veel vrienden gemaakt!"
Tussen het rijden door doe ik wat klussen rondom huis zoals schilderen, timmerwerk en soms in huis meehelpen.
Ik begin er nu aardig in te komen.
Rond de kerstdagen was er vakantie en was de leiding van Beit Yusef geveld door een zware griep.
In het begin was het voor mij wel even wennen aan de echte Engelse taal die het echtpaar sprak. Maar ze zijn net als de  Palestijnse collega's echt heel erg aardig.

Kerstavond 24 december jl. ben ik samen met Geertje naar Bethlehem geweest om de sfeer te proeven die er op deze avond is in Bethlehem.
Op Manger square  (Kribbeplein voor de Geboortekerk) was een openluchtdienst met een koor welke Christelijke kerstliederen ten hore bracht.
Ook was er enorm veel politie en militairen op de been. Het leek alsof er op elke burger een beveiliger was.
Wat we te horen kregen was dat Abbas, de Palestijnse President, zou komen.
Hier hebben we niet op gewacht, tijdstip van zijn komst was niet bekend.

De volgende ochtend 1e Kerstdag,  zijn we naar de kerstdienst in Christ Church in de Oude Stad geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten